Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De psychodiagnostiek biedt een systematische, professionele procedure, die de psychodiagnosticus helpt in zijn zoektocht om onderbouwd vragen van ouders/opvoeders over de ontwikkeling van hun kind te beantwoorden. Door psychologische tests af te nemen en de opvoeders te interviewen, verzamelt de psychodiagnosticus informatie over de ontwikkeling van een kind op verschillende domeinen, zoals de motoriek, de taal, het sociale gedrag of het denken. Het gaat daarbij nooit om alleen het kind, maar om de ontwikkeling binnen zijn naaste omgeving, het gezin, de familie en de leeftijdsgenootjes op de opvang of op school. Het doel van de psychodiagnostiek is een integratief beeld van het kind te verkrijgen om aan de hand daarvan een advies of een behandelplan te kunnen opstellen.Dit boek richt zich op het jonge kind van 0 tot 6 jaar. Het vraagt speciale vaardigheden om met kinderen van deze leeftijd te kunnen werken. De psychodiagnosticus moet kunnen omgaan met jonge kinderen met hun specifieke kenmerken, zoals angst voor vreemden, een korte taakspanne en onvoldoende taakgerichtheid. Daarnaast zijn goede en actuele kennis van en inzicht in de theorieën en modellen over de ontwikkeling van het jonge kind vereist.Het boek biedt informatie en technieken ter ondersteuning van het complexe proces van de individuele psychodiagnostiek bij jonge kinderen. Het is een praktische handleiding bij de selectie, afname en interpretatie van psychodiagnostische instrumenten in de hulpverlening, specifiek voor jonge kinderen. Het boek is handelingsgericht, het benadrukt het belang van advisering en is ruim voorzien van praktijkvoorbeelden.https://www.standaardboekhandel.be/p/psychodiagnostiek-van-nul-tot-zes-jaar-9789043035941
psychodiagnostiek --- 159.922.6 --- 159.9.072 --- 159.9.072 Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- PXL-Healthcare 2020 --- ontwikkelingspsychologie --- ontwikkelingsonderzoek --- Developmental psychology --- intellectuele ontwikkeling --- kinderpsychologie --- taalverwerving --- kinderen met een beperking --- motorische ontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- psychiatrie --- Psychodiagnostiek --- Psychiatrie --- Kind --- Diagnose --- Diagnostische test --- Ontwikkeling van het kind --- Psychologische test
Choose an application
Wat ervaart een kind wanneer het pas geboren is? Waarom kunnen wij ons niets meer herinneren uit onze eerste levensjaren? Is het verstandig om een kind tegelijk verschillende talen aan te leren? Wat kan je ondernemen tegen pestgedrag? Klopt het dat de puberteit op steeds jongere leeftijd begint? Is blijvende groei mogelijk in de volwassenheid? Bestaat er zoiets als een mannelijke menopauze? Valt er iets te doen tegen de cognitieve achteruitgang bij het ouder worden?Psychologie van de levensloop behandelt dergelijke vragen in een systematisch overzicht van hoe de mens evolueert van de wieg tot het graf. In tien hoofdstukken licht de auteur de hele levenscyclus door. In elke levensfase krijg je een beeld van de belangrijkste ontwikkelingen op het vlak van motoriek, lichaamsbeleving, cognitie, sociaal en emotioneel leven en toekomstverwachtingen. De auteur verzamelt de belangrijkste theoretische inzichten uit het vakgebied en illustreert die met herkenbare voorbeelden en observaties uit het alledaagse leven.Psychologie van de levensloop is een must-read voor studenten en professionelen uit de psychosociale, pedagogische en (para)medische sectoren en iedereen die geboeid is door de mens en zijn ontwikkeling.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789463443814/Psychologie-van-de-levensloop
Psychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- levensloop --- motorische ontwikkeling --- sociale ontwikkeling --- cognitieve ontwikkeling --- lichamelijke ontwikkeling --- Cursus bachelor in de Audiologie --- Cursus bachelor in de Logopedie --- Cursus graduaat Orthopedagogie --- PXL-Healthcare 2019 --- PXL-Handboeken --- 416 --- levenslooppsychologie --- ontwikkelingspsychologie, genetische psychologie --- Man --- Volwassene --- Bachelor in de logopedie --- Bachelor in de audiologie --- Graduaat orthopedagogie --- 159.92 --- Puberteit --- Levensloop --- Volwassenen
Choose an application
Hoe ga je bewust en empathisch om met de emoties en het gedrag van iemand met een ontwikkelingsstoornis of emotionele kwetsbaarheid? Als professional in de zorg is het verklaren van de innerlijke en interactionele problemen onmisbaar voor de planning van een adequate ondersteuning en behandeling. Maar ook als ouder is kennis van de belevingswereld van het kind essentieel om zorg en ondersteuning te kunnen bieden. Door naar zowel het verstandelijke, sociale als emotionele niveau van functioneren te kijken, ontstaat er ruimte voor begrip. Wanneer er meer bewustzijn ontstaat over draagkracht en basis- behoeften, is een snellere afstemming in de (professionele) relatie mogelijk. Vanzelfsprekende aandacht ervoor werkt preventief en zal op termijn tot minder ernstige problemen leiden.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789492398437/Emotionele-ontwikkeling--over-basisbehoefte-en-draagkracht--kwetsbaarheid-en-plezier
Emoties --- Ontwikkeling --- Gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten --- Meervoudig gehandicapten --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Emotie --- Persoon met een handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Persoon met een meervoudige handicap --- Niet-aangeboren hersenletsel --- ouder --- emotionele ontwikkeling --- Handelingsplannen --- Hechting (psychologie) --- Seksualiteit --- Ontwikkelingsprobleem --- Emotionele ontwikkeling --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Orthopedagogiek --- Seksuele ontwikkeling --- 159.94 --- 159.922.6 --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- 159.94 Expressies. Uitdrukkingen --- Expressies. Uitdrukkingen --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Developmental psychology --- Sociology of social care --- ontwikkelingsstoornissen --- socio-emotionele opvang --- emotionele beperking --- Psychisch kwetsbaar --- ouders-kind relatie --- patiënt-therapeut relatie --- psychosociale hulpverlening --- psychische kwetsbaarheid --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen --- 376 --- Emotionele ontwikkeling. --- personen met een beperking --- emoties
Choose an application
1. Levensboeken in de ouderenzorg2. De levensloop3. Invalshoeken bij levenboeken4. Voorbereiding voor het meken van een levensboek5. Het maken van levensboeken6. Werken met levensboeken7. Activiteiten in het kader van levensboeken en levensloop.
gerontagogie --- levensloop --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- activiteitenbegeleiding --- bejaarden --- #KVHB:Geriatrie --- #KVHB:Gerontologie --- 324 --- gerontologie --- maatschappelijk werk --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- 613.64 --- geriatrie --- geriatrische verpleegkunde --- levensboeken --- ouderenzorg --- reminiscentie
Choose an application
Achter traumatische ervaringen met oorlogen, extreem geweld, misbruik en andere schokkende gebeurtenissen gaan vaak grote menselijke en maatschappelijke drama's schuil. Deze complexe trauma's zijn onderdeel van een veel groter verhaal. Het verhaal van bijvoorbeeld verlies van vertrouwen in de mensheid, van verraad, van rouw om het verlies van familie, van wroeging om individuele, politieke of maatschappelijke keuzes. Speciaal voor patiënten met meervoudig trauma zoals vluchtelingen, mensen met vroegkinderlijke trauma's, kinderen uit oorlogsgebieden, maar bijvoorbeeld ook (ex)militairen is narratieve exposuretherapie (NET) ontwikkeld. Bij deze behandelmethode worden niet alleen de schokkende gebeurtenissen, maar ook de mooie gebeurtenissen uit het leven van de patiënt geïntegreerd in diens levensgeschiedenis.https://www.boompsychologie.nl/product/100-10308_Levensverhalen-en-psychotrauma-herziening
Psychotherapie --- Trauma's --- Posttraumatische stress-stoornis --- Psychotrauma --- Posttraumatische stressstoornis --- Levensverhaal --- Narratieve therapie --- psychotherapie --- Trauma --- Narratieve exposuretherapie --- Psychiatry --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- cognitieve therapie --- levensloop --- psychotrauma's --- Onlinehulpverlening --- Kind --- Dader --- Rouwen
Choose an application
Wijzer in Ontwikkelingsstoornissen biedt een handig overzicht van de (neurobiologische) ontwikkelingsstoornissen volgens de indeling en criteria van de recente DSM-5: verstandelijke ontwikkelingsstoornis, communicatiestoornissen, ASS, ADHD, leerstoornissen, DCD, en ticstoornissen. Er wordt gestreefd naar voldoende theoretische diepgang gecombineerd met praktische handvaten voor professionals en ouders/leerkrachten. Na de inleidende hoofdstukken met de basisbegrippen, wordt er per hoofdstuk telkens een ontwikkelingsstoornis belicht. Daarbij wordt vanuit de meest recente wetenschappelijke inzichten ingegaan op de kenmerkende eigenschappen, het diagnostisch proces met classificatiecriteria en specifieke instrumenten, en de voornaamste "evidence-based" begeleidingsopties. Er is ook aandacht voor secundaire problemen en voor het samen voorkomen van een ontwikkelingsstoornis met hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit. Dit boek kan worden gebruikt als handboek in alle opleidingen die aandacht besteden aan de ontwikkelingsstoornissen. Het is echter ook geschikt als naslagwerk voor iedereen die beroepshalve met ontwikkelingsstoornissen wordt geconfronteerd. Daarnaast kan het een hulp zijn voor familieleden van kinderen met een ontwikkelingsstoornis die de problematiek beter willen leren begrijpen maar binnen de populaire literatuur qua theorie op hun honger blijven zitten.
hoogbegaafdheid --- Developmental psychology --- neuropsychologie --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- ticstoornissen --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- autisme --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- #PBIB:+101.10 --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Communicatiestoornissen --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Coördinatiestoornis --- #KVHB:Hoogbegaafdheid --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Ticstoornissen --- ontwikkelingssoornissen --- leerproblemen --- communicatiestoornissen --- verstandelijke beperking --- autismespectrumstoornis --- ADHD --- ASS --- dyslexie --- dyscalculie --- DCD --- 159.922.6 --- 464.0 --- 464 --- 606.1 --- Leerstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- ADHD ; kinderen --- Hoogbegaafde kinderen --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- 159.98 --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Neurologie --- Ontwikkelingsstoornissen --- Mentaal gehandicapten --- Communicatie --- Spraakstoornissen --- Autisme --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Mbd (minimal brain dysfunction, hyperkinetisch syndroom) --- Tics --- Hoogbegaafdheid --- Ontwikkelingsproblemen --- Ticstoornissen --- Coördinatieproblemen --- Leerstoornissen --- Hyperactiviteit --- Communicatiestoornissen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Ontwikkelingsprobleem --- Ticstoornis --- Coördinatieprobleem --- Leerstoornis --- Communicatiestoornis --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Dementie, een ziekte die je bang maakt; zij doet je automatisch denken aan een langzaam voortschrijdende aftakeling tot de vegetatieve staat. Die stereotype geeft aanleiding tot fatalisme. Je kunt er toch niets aan doen, onderga dan maar het noodlot.Zonder de verschrikking van de ziekte te ontkennen willen we loskomen van die angst. Er kan nog, ondanks de ziekte, een behoorlijke kwaliteit van leven geboden worden. Ontken dementie dus niet; ga er niet mee om als was ze een onveranderlijk iets, een vloek, maar treedt ze tegemoet en kijk ze in de ogen
Dementie. --- Omgangskunde --- Psychogeriatrie --- Reminiscentie. --- Ouderenzorg. --- Methodiek. --- dementie --- levensloop --- Geriatrics --- reminiscentie --- activiteitenbegeleiding --- bejaarden --- herinneringen --- Sociale vaardigheden ; ouderenzorg --- Dementie --- geriatrie --- 606.5 --- 324 --- bejaardenzorg --- gerontologie --- gezondheidszorg --- 605.93 --- dementie (gez) --- reminiscentie (gez) --- 616.89 --- dementie (dementia, dementia senilis) --- geheugen --- geriatrische psychiatrie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Reminiscentie --- bejaardenproblematiek --- dementia --- ouderenzorg --- psychogeriatrie --- sociale vaardigheden --- gerontagogie
Choose an application
In dit derde boek in de reeks Senioren in de maatschappij, staat de samenhang van persoonlijkheid en ouder worden centraal. Het boek geeft informatie over de vorming van de persoonlijkheid in de jeugd en de persoonlijkheidsontwikkeling tijdens de levensloop. In zes hoofdstukken wordt toegewerkt naar de interactie tussen het karakter en veroudering. Speciale aandacht bestaat er voor problemen bij het ouder worden die samenhangen met persoonlijkheidsproblematiek.De auteurs beschrijven praktijksituaties en recente wetenschappelijke inzichten op dit intrigerende terrein van de psychologie en psychiatrie. Het boek is bestemd voor een breed publiek van geïnteresseerden, maar in het bijzonder voor mensen die werkzaam zijn in de welzijns- en gezondheidszorg voor ouderen.
ouderenbeleid --- Age group sociology --- Demography --- Ouder worden --- Persoonlijkheid --- 606.5 --- geriatrische psychiatrie --- geriatrie --- ouderenpsychologie --- gerontologie --- #KVHB:Gerontologie --- #KVHB:Geriatrie --- ouderen --- psychologie --- psychiatrie --- 159.989 --- Ouderen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Levensloop --- PXL-Healthcare 2020 --- ouderengezondheidszorg --- persoonlijkheidskarakteristieken --- Oudere --- Persoonlijkheidsstoornis --- Gemeenschap --- Psychologie --- School --- Buurt --- Volwassene --- 305.81 --- intercultureel zakendoen --- joint ventures --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit
Choose an application
606.5 --- geriatrische psychiatrie --- dementie --- #KVHB:Dementie --- 324 --- dementie (dementia, dementia senilis) --- levensverhaal --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- (zie ook: informed consent) --- gerontagogie --- Age group sociology --- activiteitenbegeleiding --- levensloop --- reminiscentie --- communicatie --- Psychology --- gesprekstechnieken --- Social policy and particular groups --- Games --- geriatrie --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
'Ik zou er wel een boek over kunnen schrijven' is een veel gehoorde uitdrukking als ouderen over hun leven vertellen. De meesten komen er echter niet toe om het daadwerkelijk te gaan doen. Het is zoveel, hoe pak je dat aan, wie helpt je daarbij? Een levensboek biedt ouderen een tastbare terugblik op hun leven. Daarom willen steeds meer zorgverleners, familieleden en vrijwilligers met ouderen zo'n uniek levensboek maken, maar hebben daarbij behoefte aan een duidelijke handreiking. Mijn leven in kaart is een methode voor het maken van een levensboek op maat. In dit pakket is een overzichtelijke handleiding opgenomen die achtergrondinformatie geeft over het belang van levensverhalen en beschrijft hoe de methode 'mijn leven in kaart' is opgebouwd. Daarnaast worden er veel tips gegeven over de inhoud en het vormgeven van een levensboek en voor het voeren van gesprekken. Om herinneringen op te roepen en gesprekken in gang te zetten, zijn er bovendien 50 themakaarten ontwikkeld. Deze bevatten vragen over thema's als relatie, wonen, opleiding, opvoeding, werk en hobby.
herinneringen --- gerontagogie --- Age group sociology --- levensloop --- reminiscentie --- Psychology --- activiteitenbegeleiding --- Social policy and particular groups --- PXL-Healthcare 2018 --- ouderenzorg --- levensverhaal --- Bejaarden --- Reminiscentie --- Levensverhalen --- Ouderen --- Storytelling --- Methodiek --- Ouderenzorg --- Gesprekstechnieken --- 605.93 --- geriatrie --- gerontologie --- geriatrische verpleegkunde --- psychotherapie --- 364.044 --- Geriatrie --- Levensboek --- 613.98 --- Levensverhaal --- ouderdomsziekten, geriatrie --- Oudere --- Gesprekstechniek --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|